De muzikale invulling van het project ’A Mass for Peace’ bestaat in hoofdzaak uit twee uitgebreide concertwerken, die hierna kort worden toegelicht.

The Armed Man (Karl Jenkins, 1999) is een uitgebreide compositie voor solisten, koor en orkest. Het stuk werd geschreven voor het Royal Armouries Museum en werd bij de première opgedragen aan de slachtoffers van de Kosovo-crisis. Het werk is deels gebaseerd op de katholieke mis, geschreven ter promotie van de vrede.
The Armed Man brengt de groeiende dreiging van een afdaling in oorlog in kaart, afgewisseld met momenten van reflectie en toont de verschrikkingen die oorlog met zich meebrengt. De mis eindigt met de hoop op vrede in een nieuw tijdperk waarin verdriet, pijn en dood kunnen worden overwonnen.

Armed Man

Libertadores (Óscar Navarro, 2010) is een tweedelig symphonisch gedicht voor fanfare. Het eerste deel is geïnspireerd op de Amazone met zijn karakteristieke landschappen en inheemse stammen. Het gebruik van stem en bodypercussion zijn onmisbaar voor het vertolken van de inheemse liederen en geven het werk kleur en karakter.
Het tweede deel is volledig gewijd aan de leiders voor onafhankelijkheid ofwel de “libertadores” (bevrijders) van Zuid-Amerika: Simon Bolivar en Jose de San Martin. Het hoofdthema heeft een triomfantelijk karakter en bereikt uiteindelijk een laatste uitbarsting waar een groep militaire drums het thema van de “bevrijders” naar het hoogste niveau tilt.
Zowel muzikaal als visueel is deze compositie zeer aantrekkelijk voor het publiek.

Libertadores